Testul lui Socrate

Français : Œuvre de J.S. Hartmann, Portrait de Socrate (Photo credit: Wikipedia)
Povestea “Testului lui Socrate”

Se povesteşte că Socrate, care a trăit în Grecia antică (469-399 Î.Hr.), era foarte mult lăudat pentru înţelepciunea lui.
Într-o zi, marele filozof s-a întâlnit cu o cunoştinţă, care a şi alergat spre el:
– Socrate, ştii ce-am auzit tocmai acum, despre unul dintre studenţii tăi?
– Stai puţin, îi replică Socrate. Înainte să-mi spui, aş vrea să treci printr-un mic test. Se numeşte “Testul celor trei”. Înainte să-mi vorbeşti despre studentul meu, să testam ce ai de gând să-mi spui.
Prima întrebare este cea a ADEVĂRULUI. Eşti absolut sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?
– Nu, spuse omul. De fapt, doar am auzit vorbindu-se.
– E-n regulă, zise Socrate. Aşadar, în realitate, nu ştii dacă este adevărat sau nu.
Acum să încercăm a doua întrebare, a BINELUI. Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?
– Nu, dimpotrivă…
– Deci, a continuat Socrate, vrei să-mi spui ceva rău despre el, cu toate că nu eşti sigur că este adevarat?
Omul a dat din umeri, stânjenit.
Socrate a continuat.
– Totuşi, mai poţi trece testul, pentru că există… a treia intrebare – filtrul FOLOSINŢEI. Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu îmi este de folos?
– Nu, nu chiar…
– Ei bine, a conchis Socrate, dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici adevărat, nici de bine, nici măcar de folos, atunci de ce să-mi mai spui?
Omul a plecat, învins şi rusinat.

Astfel, Socrate nu a aflat niciodată că nevastă-sa îl înşela cu studentul respectiv!

Şi dacă ar fi aflat, la ce i-ar fi folosit?

Desigur, limitându-ne în a spune mereu doar ceea ce este adevărat, bun şi folositor riscăm să rămânem muţi în multe ocazii, pentru că destul de puţin din ceea ce ne înconjoară se încadrează în aceste trei categorii.

Leave a Reply

