Pessoa

Priveam amândoi salcâmul dinspre stradă.
În fiecare dimineaţă acesta era momentul nostru de intimitate.
Te lăsam pe măsuţa din dormitor cu ochii aţintiţi
Înspre lumea de-afară.
Seara m-aşteptai lângă uşă: executai cu voluptate acelaşi ritual
care mă liniştea şi mă îmblânzea.
Te-am numit Fernando Pessoa încă din prima zi
Când el te-a adus acasă, era spre sfârşitul lui octombrie,
Acum opt ani: un ghemotoc negru de hrănit cu pipeta.
Mult timp nu te-am luat în serios —
Umpleai coridoarele dintr-un cuplu hărţuit.
În primăvară am vrut să te las pe pământul reavăn,
Cu atâta disperare te-ai agăţat de pulovărul meu,

Incât spaima din privirea ta m-a cuprins şi pe mine,
Ca şi cum petecul acela încercuit de ciment ne trăgea pe
amândoi în adânc.
În primii ani plecam fără să-mi pese de tine,
până când el m-a anunţat că ai dispărut.
O săptămână ai stat lipit de vârful salcâmului,
Se vedea coaja zgrepţănată de îmbrăţişarea ta.
Un copil s-a căţărat până la tine şi te-a tras de un picior
de ţi l-a rupt. Oricum ne-am întors împreună acasă.
Te mângâiam adesea, torceai împingându-ţi capul în palma mea
şi dintr-o dată mă ţintuiai cu privirea.
Minute în şir. Cu o lumină parcă de altundeva.
Prezenţa ta ne devenise indispensabilă.
Tu ne-ai apropiat din nou, ne curăţai zilnic
de mâzga lipicioasă de-afară.
De Crăciun n-am cumpărat brad. Am pus câteva crengi
împodobite cu globuri la fereastră. Când nu le-ai mai urmărit
curcubeiele, când n-ai mai ieşit de sub mormanul
de reviste şi ziare, mi-a revenit spaima.
Am luat vasul cu scoici marine aduse din Rhodos
şi l-am răsturnat în jurul tău.
Te-am vegheat până-n noaptea Anului Nou.
Focurile de artificii trasau pe cer
conturul bombei de la Hiroshima

Zvâcnetul final i-a lăsat trupului tău o clipă
de plutire prin aer, iar ochilor răgazul să se cufunde
în întuneric

Denisa Comănescu

Leave a Reply

